Özel Öğrenme Güçlükleri (Disleksi, Disgrafi, Diskalkuli)
Disleksi-Özel Öğrenme Güçlüğü
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ NEDİR?
Özel Öğrenme Güçlüğü bireyin bir ya da birden fazla temel psikolojik süreçlerini etkileyen ve okuma, yazma, aritmetik, okuduğunu anlama, yazılı ve sözel ifade gibi alanlarda zorluk çekmesine neden olan nörolojik bir bozukluktur. Özel Öğrenme Güçlüğü olan bireylerin zeka düzeyleri normal veya normalin üzerindedir. Özel Öğrenme Güçlüğü olan bir çocuk bir alanda zorluk çekerken bir başka alanda yaşıtları ile benzer ya da daha iyi performans gösterebilir.
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ’NÜN ALT GRUPLARI: Bazı bireyler sadece bir alanda zorluk çekerken, bazıları birden fazla alanda zorluk çekebilir.
Disleksi (Okuma Güçlüğü): Okuma ile ilgili zorluklar
Disgrafi (Yazma Güçlüğü): Yazı yazma ve yazılı anlatım ile ilgili zorluklar
Diskalkuli (Aritmetik İşlemlerde Güçlük): Aritmetik işlemleri ve sayılarla ilgili zorluklar
Dispraksi: Motor koordinasyon bozukluğu
Afazi/disfazi: Dil ve dilin kullanımı ile ilgili zorluklar
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ’NÜN NEDENLERİ
Özel Öğrenme Güçlüğünün kesin nedeni bilinmemektedir ancak “nörolojik” bir bozukluk olduğu ve birden fazla nedenin bir arada bulunması sonucunda ortaya çıktığı kabul edilmektedir.
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ’NÜN BELİRTİLERİ
Özel Öğrenme Güçlüğünün belirtileri çocuğun yaşına göre değişiklikler gösterebilir. Bu nedenle okul öncesi ve okul dönemindeki çocuklarda belirtiler ayrı ayrı değerlendirilmelidir.
Okul öncesi dönemdeki çocuklarda ;
Diğer çocuklardan daha geç konuşma
Bazı sözcükleri telaffuzda yaşıtlarına göre daha fazla zorluklar
Yeni sözcükleri öğrenmede yavaşlık
Konuşma sırasında uygun/doğru kelimeyi hatırlamada yavaşlık
Anaokuluna devam eden çocuklarda sayıları, renkleri, haftanın günlerini, alfabedeki harfleri öğrenmede zorluklar, kendi isimlerini tanımada ve ezbere yazmada zorluklar
İki yada üç basamaklı komutları hatırlamada ve takip etmede zorluk
Düğme açma-ilikleme, makas kullanma, kalem tutma gibi el becerilerinde zayıflık;
Dinledikleri masalları, hikayeleri doğru sırasında hatırlamada zorlanma
Sözcüklerin hangi sesle başladığını veya iki sözcüğün aynı mı yoksa farklı sesle mi başladığını fark etme gibi ses bilgisine ait becerilerde yavaşlık.
Dikkat eksikliği, dürtüsellik, okul kurallarına uyum zorlukları
Okul çocuklarında ise ;
Harf ve ses arasındaki bağlantıyı fark etmeme
Yazılı sözcükleri öğrenme ve hatırlamada güçlük,
b-d-p-m-n gibi birbirine benzeyen harfleri karıştırma; örneğin “bere” sözcüğünü “dere” olarak okuma
6-9 gibi rakamları karıştırma,
Aritmetik işlem işaretlerini karıştırma örneğin + ve – işaretlerini
4 temel işlemli problemleri çözmede zorluklar
Bazı sözcükleri tersten okuma örneğin “top” yerine “pot” gibi
Bazı harflerin yerlerini değiştirme örneğin; “okul” sözcüğünü “kolu” olarak okuma gibi
Okuma ve yazmada kelime /hece atlama veya ilave etme; Kalemi farklı bir şekilde tutma ve yazı yazmada zorluk
Sağ-sol-yukarı-aşağı-üst-alt gibi yön kavramlarını öğrenmede zorluk
Haftanın günleri, ayların isimleri, önce-sonra, dün-bugün-yarın gibi zaman kavramlarını öğrenmede zorluk
El becerisinde belirgin zayıflık; örneğin el yazısının okunmaması, ayakkabı bağlama, makas kullanmada beceriksizlik
Dikkat süresinin kısa olması
Ev ödevlerini hatırlamada zorluk
Organize olma, planlama, zamanı kullanmada zorluklar
Sık sık eşyalarını kaybetme
Sözel ifadede zorluklar, örneğin konuşurken uygun sözcüğü hatırlayamama
Yazılı ifadede zorluklar gibi belirtiler öğrenme bozukluğunun habercisi olabilirler.
KURUMUMUZDA UYGULADIĞIMIZ PROGRAMLAR
PREP, PREP-MATH, DMP, TODİ-COGNIT, SESFAR, TOMATİS METHOD, ERKEN OKUR YAZARLIK DEĞERLENDİRME ÇİZELGELERİ, ÇALIŞMA BELLEĞİ VE İŞLEMLEME HIZI EGZERSİZLERİ
EMİNE DEMİREL DİL KONUŞMA DİSLEKSİ EĞİTİM MERKEZİ